Interview direktorice Zavoda Helena Lončar za portal Klix.ba
1. Zavod je nedavno objavio javni poziv za učešće u programu sufinansiranja zapošljavanja, mjera Tražim poslodavca, pa nam recite koliko novca je izdvojeno za ovu mjeru, koliko je planirano osoba da se zaposli? Koliko Zavod učestvuje u plaćanju radnika kada on sam nađe poslodavca i na koji period?
Odgovor: Za realizaciju ove mjere Federalni zavod za zapošljavanje je planirao dva (2) miliona KM, čime su obuhvaćene 333 osobe. Međutim, s obzirom na iznimno veliki interes nezaposlenih osoba za učešće u toj mjeri, Federalni zavod za zapošljavanje je, u skladu sa važećim zakonskim propisima i Finansijskim planom za 2021. godinu, osigurao dodatnih pet miliona KM te je 7, 8. i 9.6.2021. godine otvoren drugi krug javnog poziva, čime će obuhvat osoba biti znatno veći (dodatno više od 800 osoba).
Zavod poslodavcu, s kojim se zaključi ugovor, mjesečno isplaćuje/refundira iznos od 450 KM za protekli mjesec u trajanju od šest ili 12 mjeseci.
2. Koji su uslovi, ko sve može aplicirati i na koji način?
Mjera podrazumijeva sufinanciranje zapošljavanja osoba, prijavljenih na evidenciju nezaposlenih u Federaciji BiH prije dana otvaranja javnog poziva za ovu mjeru, bez obzira na radno iskustvo, dob i stručnu spremu, uz zasnivanje radnog odnosa na period od šest ili 12 mjeseci
.
Nezaposlena osoba iz ciljne grupe se prijavljuje na javni poziv unoseći tražene podatke o sebi u
Obrazac - Tražim poslodavca (Obrazac TP 1) koji sadrži odgovarajuću šifru.
Nakon što nezaposlena osoba pronađe poslodavca koji je spreman da je zaposli, poslodavac se, također, prijavljuje za sudjelovanje u Programu putem obrasca TP 2 na web portalu Zavoda, unosi svoje podatke i obavezno šifru iz
obrasca TP 1 osobe koju namjerava zaposliti, kao i druge druge potrebne podatke. Nakon izvršenih provjera o kvalificiranosti nezaposlene osobe i poslodavca, nadležna kantonalna služba kontaktira poslodavca radi zaključenja ugovora.
3. S obzirom na to da se prijava vrši online, veliki broj onih koji su htjeli konkurisati nisu uspjeli jer im je izbacivalo grešku, ili su uspjeli, ali su dobili odgovor kako su na čekanju. Šta znači to da je osoba koja je aplicirala na čekanju, šta treba da rade oni koji su uspjeli da se prijave na vrijeme?
S obzirom na ograničenosti sredstava sve zainteresirane osobe ne mogu biti obuhvaćene ovom mjerom. Kao što smo prethodno naveli, zbog iznimno velikog interesa Zavod je osigurao dodatna sredstva te je od jučer otvoren drugi krug javnog poziva kako bi obuhvat osoba bio što veći. One osobe koje su uspjele da se prijave na vrijeme, tj. u okviru raspoloživih sredstava imaju rok od 60 dana da pronađu poslodavca koji je spreman da ih zaposli.
Ukoliko je status prijave prijavljene osobe „na čekanju“ to znači da u kantonu u kojem je osoba aplicirala, u trenutku prijavljivanja, nije više bilo raspoloživih sredstava, odnosno, osobe koje su aplicirali prije njih, uspjeli su rezervisati novčana sredstva za realizaciju svoje prijave. Međutim, ukoliko se te prijave ne realiziraju, odnosno ne zaključe se ugovori o sufinanciranju zapošljavanja sa poslodavcima, predmetna sredstva se oslobađaju te se preusmjeravaju na listu prijava sa statusom „na čekanju“ prema hronološkom redoslijedu apliciranja na program.
4. Smatrate li da je prijava nezaposlenih online za ovu vrstu pomoći pravi način, s obzirom na to da svaki put oni koji žele da se prijave imaju isti problem? Poziv je trajao tri dana, ali je u prvih deset minuta od njegovog otvaranja prijavljen dovoljan broj osoba koje mogu ostvariti pravo sufinansiranja u zapošljavanju?
Ovaj način apliciranja smatramo najefikasnijim i najtransparentnijim jer ne uključuje ljudski faktor u donošenju odluke o tome ko će dobiti poticajna sredstva za zapošljavanje. Činjenica da nema dovoljno sredstava da svi zainteresirani budu obuhvaćeni je jedina manjkavost u ovom procesu. Međutim, Zavod jednostavno stavlja na raspolaganje onoliko sredstava koliko ima. Bili bismo sretni kada bi bili u situaciji da imamo dovoljno sredstava za sve aplikante.
6. Imate li podatak o tome koliko radnika ostane da radi i nakon isteka perioda koji Zavod sufinansira? U kojim oblastima se najčešće ostvaruje ova vrsta saradnje?
Evaluacije programa koje realiziramo pokazuju da, u zavisnosti od mjere, između 60 i 70 posto korisnika ostane u radnom odnosu po isteku perioda sufinansiranja, što naše mjere čini krajnje opravdanim i efikasnim. Također, više od 90 posto korisnika naših poticajnih sredstava su subjekti iz realnog sektora, što je također dodatni benefit naših mjera i doprinos razvoju privrede.
Također, potrebno je istaći da se sve naše mjere baziraju na davanju poticaja nezaposlenim osobama i poslodavcimas radi sufinansiranja troškova doprinosa i obaveznih poreza na platu zaposlenih osoba, čime se sredstva Zavoda „prelijevaju“ u druge državne kase, što za rezultat ima dupli efekat naših mjera.
IZVOR: Klix.ba